Kuinka saat asiakkaasi somesta kuntosalisi juoksumatolle?

Tässä blogissa käyn läpi miten kuntosalit voivat hyödyntää sosiaalista mediaa markkinoinnissa ja asiakashankinnassa. Blogin sisältö keskittyy käsittelemään pääasiassa Facebookia ja Instagramia, sillä nämä ovat ne kanavat, joissa kuntosalin asiakkaat ovat parhaiten tavoitettavissa.

Miten potentiaaliset kuntosalin jäsenet tietävät olemassaolosi?

Jos ostavat asiakkaat eivät tiedä yrityksesi olemassaolosta, ei myyntiä tule. Tämä on karu, toimialojen rajat ylittävä totuus.

Sosiaalisessa mediassa kuntosalit voivat kerätä itselleen lisää tunnettuutta ja näkyvyyttä edullisesti ja paikallisesti. Etenkin vasta toimintansa aloittanut kuntosali tarvitsee näkyvyyttä ja sen on viisasta toteuttaa tunnettuutta lisäävä kampanja sosiaalisessa mediassa. 

Miten kampanja kannattaa toteuttaa käytännössä?

Onko kuntosalisi järjestämässä avajaiset? Toteuta Facebookissa ja Instagramissa mainoskampanja ja kohdenna se näkymään kuntosalisi lähiympäristössä asuville ihmisille. Hyperlokaalilla mainonnalla voit rajata mainoksesi näkymään niille ihmisille, jotka Facebookin tai muun mainosalustan tietojen mukaan asuvat tai oleskelevat tietyn postiosoitteen, postinumeron, kaupungin tai maan alueella. Facebookissa voit määritellä mainoksen näkymään 1‒80 kilometrin säteellä valitusta sijainnista eli kuntosalisi osoitteesta.

Kerro mainoksessa avajaisista, mahdollisesta ohjelmasta ja lisää mukaan avajaistarjous, joka houkuttelee ihmiset salille. 

Mainoskampanjalla saat kuntosalisi nimen näkyviin ja ihmisten muistiin, vaikkeivät kaikki heistä pääsisikään paikalle itse avajaispäivänä.

Porukka pukukoppiin ja puntille

Tietoisuudesta on vielä pitkä matka ostopäätökseen. Kuntosalin täytyy kilpailla tusinan muun samaa palvelua tarjoavan toimijan kanssa. Miten saat porukan siirtymään somesta juuri sinne sinun salillesi puntteja nostamaan? Pelkkä avajaispäivän kampanja ja liittymistarjous eivät tuo pysyvää asiakaskuntaa.

Suunnittele ja toteuta mainoskampanja, jonka tavoitteena on tuoda asiakkaat toimipisteellesi. Kerro, millaisia laitteita saliltasi löytyy, millaisia ryhmäliikuntatunteja on tarjolla ja mitä ekstraa voit asiakkaillesi tarjota. Liitä mukaan tarjous jäsenyydestä ja tee liittyminen salille helpoksi. Kaveritarjouksilla lyöt kahta kärpästä yhdellä iskulla – yksi mainoksen näyttökerta voi tuoda salillesi kaksi uutta jäsentä.

Uusien asiakkaiden lämmittely ostaviksi asiakkaiksi ottaa aikansa. Kertaluontoinen mainonta ei usein tuo riittävästi tuloksia, etenkin kun tarjontaa on paljon ja tunnetusti päätösten tekeminen on sitä hankalampaa, mitä useampia vaihtoehtoja on tarjolla. Mietintävaiheeseen jääneitä ostajia kannattaa houkutella kuntosalin asiakkaiksi uudelleenmarkkinoinnilla. Jos kuntosalillasi on kotisivut, voit rakentaa Facebook-pikselin avulla uudelleenmarkkinointiyleisön kotisivuilla käyneistä. Rakenna tälle yleisölle mainoskampanja, jossa suoremmin kehotat tekemään ostopäätöksen.

Aiheeseen liittyviä artikkeleita, joita kannattaa vilkaista tämän luettuasi: Miksi yritys tarvitsee kotisivut? ja Miten teet uudelleenmarkkinointia oikein.

Kuinka pidät kiinni nykyisistä asiakkaista?

Kuntosalit ovat erittäin kilpailtu toimiala ja asiakkuuksissa vaihtuvuus on suurta. Tammikuussa ostettu salijäsenyys perutaan usein viimeistään helmikuun lopussa. Miten saat kuntosalisi uudet jäsenet pysymään? Sosiaalisessa mediassa voit vaikuttaa asiakastyytyväisyyteen postaamalla asiakkaitasi kiinnostavaa sisältöä. Tuo esiin kaikki ne syyt, miksi juuri sinun kuntosalisi jäsenet tykkäävät teillä käydä. Kun salisi jäsenet kokevat kuuluvansa salin yhteisöön, on heidän lähtönsä erittäin paljon vaikeampaa.

Mutta millaista tämä somesisältö sitten voi oikein olla? 

  1. Kuntosaliinsa sitoutuneet asiakkaat ovat yleensä kiintyneitä tiettyihin valmentajiin ja ryhmäliikuntatuntien vetäjiin. Tuo näitä tyyppejä esiin. Pyydä heitä tuottamaan sisältöä itsestään ja vetämistään tunneista.
  2. Huumori toimii aina. Jaa salimokavideoita, tuota hauskoja vinkkivideoita ja jaa kaikki meemit, jotka toimintaasi liittyvät. Huumorilla saat seuraajasi reagoimaan postauksiisi paljon helpommin kuin ainaisella asialinjalla. 
  3. Treeniohjeet. Jaa helppoja vinkkejä, miten liikkeet tehdään oikein ja miten laitteita käytetään.
  4. Uutiset hyvinvoinnista. Mitä maailmalla kirjoitetaan hyvinvoinnista ja kuntoilusta. Jaa näitä juttuja somessa ja tuo esiin oma kantasi asiaan.
  5. Tarjoukset, tapahtumat, avoimet ovet – kaikki mitä salillasi tapahtuu.

Lopuksi

Kuntosalin markkinointi pitää suunnitella kokonaisvaltaisesti asiakkaiden hankinnasta nykyisten jäsenten sitouttamiseen. Suunnittele kullekin asiakassegmentille omat strategiat ja toteuta kampanjat suunnitelman mukaisesti. Aktiivinen näkyvyys somessa saa ihmiset salille ja puskaradion laulamaan.

Haluatko lisää vinkkejä yrityksesi markkinointiin? Tilaa uutiskirjeemme.

Tilaa uutiskirje